Przejdź do głównej treści
co to jest akt własności

2 minuty czytania

30 października 2023

Co to jest akt własności

Sprzedajesz mieszkanie? Zastanawiasz się jakie dokumenty będą wymagane przez notariusza? Lista jest dość długa, dlatego nie warto zostawiać tego na ostatnią chwilę. Zacznij od aktu własności. Co to jest akt własności i jak wygląda?

Anna Gliwińska-Pasela

Anna Gliwińska-Pasela

Sprzedajesz mieszkanie? Zastanawiasz się jakie dokumenty będą wymagane przez notariusza? Lista jest dość długa, dlatego nie warto zostawiać tego na ostatnią chwilę. Przeszukaj teczki i segregatory, zrób listę dokumentów, o wydanie których będziesz musiał poprosić urzędy, administrację czy bank. Zacznij od aktu własności. Co to akt własności i jak wygląda?

akt własności

Mieszkanie kupione od developera lub osoby prywatnej

Jeżeli mieszkanie kupiłaś/kupiłeś (od developera, gminy, osoby fizycznej, firmy itp.) to przy zakupie podpisywałaś/ podpisywałeś umowę kupna- sprzedaży. Umowa taka powinna być zawarta w formie aktu notarialnego, czyli podpisana przez kupujących i sprzedających oraz notariusza. Wymóg kupna czy sprzedaży mieszkania w obecności notariusza i z zachowaniem pewnych formalności wynika z przepisów prawa. Kiedyś nasi dziadkowie zawierali umowy ustne. Lub po prostu spisywali warunki transakcji na zwykłej kartce papieru. To rodziło wiele konfliktów, nieścisłości i nieprawidłowości. Pamiętasz Kargula i Pawlaka – walczyli całe życie o “3 palce miedzy”. 

Zatem jeżeli czeka Cię sprzedaż mieszkania, kupionego od developera lub osoby prywatnej (po 15 marca 1992 roku) – poszukaj aktu własności zawartego w formie aktu notarialnego. 

Wyjątkiem może być spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, które kupiłeś od kogoś (nie od spółdzielni) przed 15 marca 1992r. Kilkadziesiąt lat temu spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu można było kupić podpisując zwykłą (nie notarialną) umowę sprzedaży. Data 15 marca 1992r jest kluczowa, bowiem właśnie od tego dnia prawo wymaga, aby umowy dotyczące spółdzielczego prawa do lokalu były w formie aktu notarialnego. 

Mieszkanie „wykupione od spółdzielni mieszkaniowej”

W języku prawniczym nazywa się to przekształceniem w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Kilkadziesiąt lat temu powszechne były mieszkania spółdzielcze, które sukcesywnie przekształcano w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. 

Jeżeli otrzymałeś spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu przez 30 lipca 2007 roku dokument mógł być sporządzony w formie umowy (akt notarialny nie był wymagany). Poszukaj dokumentu, takiego jak decyzja spółdzielni o przydziale spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Ewentualnie decyzja o przekształceniu z prawa lokatorskiego w prawo własnościowe. Po 30 lipca 2007r przekształcenia lokalu wymagają aktu notarialnego (umowa o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu).

Mieszkanie otrzymane w spadku

Jeżeli otrzymałeś mieszkanie w spadku, również musisz udowodnić, że jesteś jego właścicielem i masz prawo go sprzedać. Sprzedaż mieszkania otrzymanego w spadku nie różni się od sprzedaży mieszkania kupionego od spółdzielni czy developera. Różnica polega tylko na tym, że u notariusza przedstawiasz inne dokumenty i zaświadczenia. Jakie? Pełną listę mogę ci przesłać na adres email. Zostaw swoje dane kontaktowe w formularzu na stronie e-certyfikator.pl/#kontakt lub prześlij e-mail bezpośrednio na adres [email protected]

Od czego zacząć? Poszukaj dokumentu potwierdzającego nabycie spadku. Może to być sądowe orzeczenie nabycia spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia. Orzeczenie sądowe, jak sama nazwa skazuje jest wydawane przez sąd. Notarialny akt poświadczenia dziedziczenia jest wydawana przez notariusza. Przypomnij sobie w jaki sposób potwierdzałeś nabycie spadku – u notariusza czy w sądzie. Może dzięki temu szybciej odszukasz potrzebne dokumenty  

Mieszkanie otrzymane w drodze darowizny

Jeżeli mieszkanie zostało Ci podarowane, to będziesz potrzebował dokumentu potwierdzającego darowiznę. Darowizna nieruchomości jest potwierdzana u notariusza. To on przygotowuje dokument, który nazywa się „Akt darowizny”. Ten dokument będzie stanowił akt własności mieszkania.

Jeżeli masz pytania lub chcesz porozmawiać – skontaktuj się z nami.  Oferujemy bezpłatne konsultacje.

Potrzebujesz świadectwa energetycznego?

Sprawdź podobne artykuły

Sprawdź artykuły dotyczące mieszkań

Wróć na bloga
podatek z najmu

2 minuty czytania

Jak prawidłowo rozliczyć podatek z najmu

Otrzymujesz przychody z najmu lub dzierżawy? Sprawdź, jak się rozliczyć przychód z najmu, do kiedy i z jakich ulg możesz skorzystać.

audyt energetyczny

2 minuty czytania

Audyt energetyczny

Audyt energetyczny, zwany też audytem cieplnym, wykonuje się, by określić energooszczędność  budynku, przedstawić zakres…

Certyfikat energetyczny przy sprzedaży mieszkania

2 minuty czytania

Certyfikat energetyczny przy sprzedaży mieszkania

Certyfikat energetyczny mieszkania to inaczej świadectwo charakterystyki energetycznej, czyli dokument w którym znajdziesz informacje, ile energii potrzeba do ogrzania mieszkania i ciepłej wody użytkowej.