Przejdź do głównej treści
jak sprzedac mieszkanie bez podatku

3 minuty czytania

20 października 2023

Jak sprzedać mieszkanie bez podatku?

Czy wiesz, że sprzedaż mieszkania wiąże się z koniecznością zapłaty podatku? Nie daj się zaskoczyć. Lepiej sprawdź przed sprzedażą czy podatek się należy. I zastanów się, jak go uniknąć – oczywiście w pełni legalnie i zgodnie z możliwościami jakie daje prawo podatkowe.

anna gliwinska

Anna Gliwińska-Pasela

Czy wiesz, że sprzedaż mieszkania wiąże się z koniecznością zapłaty podatku? Nie daj się zaskoczyć. Lepiej sprawdź przed sprzedażą czy podatek się należy. I zastanów się, jak go uniknąć – oczywiście w pełni legalnie i zgodnie z możliwościami jakie daje prawo podatkowe.

A zatem jak sprzedać mieszkanie bez podatku?

Konieczność odprowadzenia podatku od sprzedaży mieszkania jest regulowana Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych*. Dotyczy ona zarówno sytuacji, w której jesteś jedynym właścicielem nieruchomości, jak również wtedy, kiedy jesteś współwłaścicielem. Ustawa określa wysokość podatku – wynosi ona 19% od… no właśnie, od jakiej wartości. O tym później. Najpierw zacznijmy od tego, czy podatek się w ogóle należy.

Są sytuacje, w których nie musisz odprowadzać podatku.

  • Sprzedaż mieszania po upływie 5 lat
  • Na co można przeznaczyć środki ze sprzedaży
  • Jak obliczyć podatek

Jeżeli sprzedajesz mieszkanie po 5 latach od daty zakupu nie musisz płacić podatku. Pamiętaj tylko, że Ustawa mówi o 5 pełnych latach kalendarzowych. Jeżeli zatem kupiłeś mieszkanie w 2020 to możesz je sprzedać korzystając ze zwolnienia dopiero w roku 2026. Pełne 5 lat kalendarzowych będą to lata 2021,2022,2023,2024 i 2025. Rok 2020 nie będzie pełnym, nawet jeżeli kupisz mieszkanie w styczniu.

Sprzedaż mieszkania po upływie 5 lata od zakup

Przeznaczenie środków ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe

Jeżeli sprzedajesz mieszkanie przed upływem 5 lat od daty zakupu możesz również uniknąć podatku, jeżeli pieniądze ze sprzedaży przeznaczysz na własne cele mieszkaniowe. I oczywiście nie mówmy o zakupie nowych dywanów, mebli czy domku letniskowego nad morzem. Własne cele mieszkaniowe to np:

  • zakup mieszkania, domu lub działki na której postawisz dom – dla siebie. W przypadku zakupu mieszkania z ulgi możesz skorzystać jeżeli kupisz tzw spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jak i mieszkanie, które jest odrębną własnością.
  • środki możesz przeznaczyć również na rozbudowę, nadbudowę, rozbudowę lub adaptację domu, który jest Twoją własnością i w którym mieszkasz.
  • remont mieszkania, w którym mieszkasz, czyli które zaspokaja Twoje potrzeby mieszkaniowe.
  • spłatę kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości. I również w tym przypadku najważniejsze jest, aby ta nieruchomość spełniała Twoje potrzeby mieszkaniowe.

Ulga przysługuje Ci również na zakup mieszkania od dewelopera. Tu jednak ważna informacje – w ciągu 2 lat musisz podpisać z deweloperem umowę sprzedaży, czyli umowę przenoszącą własność. Jeżeli podpiszesz tylko umowę przedwstępną, ale przeniesienie własności nastąpi później niż w okresie 2-letnim – ulga się nie należy i urząd skarbowy zapewne upomni się o należny podatek.

Czy można kupić kolejne mieszkanie i je wynajmować?

Wiele osób zastanawia się  czy można kupić kolejne mieszkanie i je wynajmować? W takich sytuacjach skarbówka jest bezlitosna. Wydanie środków na zakup kolejnego mieszkania jest często kwestionowane przez US.  Polemika w tej kwestii jest trudna i często kończy się porażką dla podatnika.  Własne cele mieszkaniowe w opinii urzędów skarbowych oznaczają inwestycje w miejsce, w którym mieszkasz na stałe. Często słyszymy o sporach, kiedy to podatnik ma dom poza miastem, pracuje w mieście i wydał środki ze sprzedaży jednej nieruchomości na zakup mieszkania w centrum. Skorzystał z ulgi twierdząc, że w tygodniu mieszkania w mieście na w weekend na wsi. Urzędy skarbowe niestety zazwyczaj kwestionują takie wyjaśnienia i nie traktują drugiej nieruchomości jako spełniającej cele mieszkaniowe. Oczywiście są w tej kwestii wyjątki, ale zazwyczaj wymagają udowodnienia swoich racji przed sądem.  

Jak obliczyć wysokość należnego podatku od sprzedaży nieruchomości?

Jeśli nie spełniasz warunków koniecznych do skorzystania z ulgi, musisz samodzielnie obliczyć i  zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży mieszkania. Podatek należy zapłacić najpóźniej do 30 kwietnia roku następnego po tym, w którym została dokonana transakcja. Czyli jeżeli sprzedałeś mieszkanie w 2021 roku, podatek należy zapłacić do końca kwietnia 2022.

Zasada obliczania podatku jest dość prosta. Potrzebujesz 3 liczb:

  • za ile kupiłeś nieruchomość
  • dodatkowe inwestycje w nieruchomość (np. remont)
  • za ile sprzedajesz nieruchomość

Załóżmy, że kupiłeś mieszkanie za 300tyś, zrobiłeś remont za 20tyś i przed upływem 5 lat kalendarzowych sprzedajesz mieszkanie za 350tyś. Twój dochód do opodatkowania w takim przypadku wyniesie:

350 – (300 + 20) = 30

Ta kwota podlega opodatkowaniu 19% podatkiem. Zatem 19% z 30tyś to 5,7tyś. To kwota należnego podatku.

Pamiętaj również, że wszystkie wydatki poniesione na ewentualny remont musisz mieć udokumentowane fakturami. W razie kontroli urząd skarbowy będzie oczekiwał dowodów potwierdzających wydanie pieniędzy na podniesienie wartości nieruchomości.

Brzmi strasznie? Niestety, podatki w naszym kraju to dość skomplikowany i nie zawsze zrozumiały temat.

Jedno jest pewne – jeżeli podatek się należy, trzeba go zapłacić.

Poszukujesz informacji na temat nieruchomości?

Sprawdź podobne artykuły

Sprawdź artykuły dotyczące mieszkań

Wróć na bloga
ile kosztuje swiadectwo energetyczne mieszkania

5 minut czytania

Ile kosztuje świadectwo energetyczne? Sprawdź od czego zależy cena

Ile kosztuje świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania? Ceny wahają się od 250 zł do 1500 zł. Sprawdź od czego zależą

wykaz audytorow energetycznych

4 minuty czytania

Wykaz audytorów energetycznych – Osoby uprawnione do sporządzania świadectw

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który ocenia efektywność energetyczną budynku lub lokalu mieszkalnego. Dokument ten jest wymagany w Polsce przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości, aby dostarczyć potencjalnym nabywcom lub najemcom informacji o zużyciu energii i kosztach eksploatacji. Nie każda osoba może sporządzić świadectwo. Konieczne są kwalifikacje, wiedza i przede wszystkim uprawnienia do sporządzania świadectw. Kto […]

certyfikat energetyczny

4 minuty czytania

Jak uzyskać certyfikat energetyczny budynku? Zamów online od 239zł

Profesjonalne świadectwo charakterystyki energetycznej budynku. Dowiedz się więcej na temat certyfikatu energetycznego i zamów online już dzisiaj.