Przejdź do głównej treści
przekazanie mieszkania po sprzedazy

3 minuty czytania

03 listopada 2023

Jak wygląda przekazanie mieszkania po sprzedaży

Umowa sprzedaży mieszkania podpisana. I co dalej? Na czym polega przekazanie mieszkania i jak to zrobić? Czy potrzebne są protokoły i jak powinieneś się zabezpieczyć, aby nie ponosić dłużej kosztów prądu i gazu.

Jacek Pasela e-certyfikator.pl

Jacek Pasela

Umowa sprzedaży mieszkania podpisana. I co dalej? Na czym polega przekazanie mieszkania i jak to zrobić? Czy potrzebne są protokoły i jak powinieneś się zabezpieczyć, aby nie ponosić dłużej kosztów prądu i gazu.

Jakie dokumenty musisz dostarczyć notariuszowi:

Kiedy jest przekazanie mieszkania?

Przekazanie mieszkania zwykle odbywa się w dniu podpisania aktu notarialnego lub po otrzymaniu całości zapłaty za mieszkanie. Są dwie praktyki i w tej kwestii preferencje zależą zwykle od poziomu zaufania do drugiej strony.

Według prawa – samo podpisanie umowy jest przypieczętowaniem transakcji a przekazanie to tylko kropka nad „i”. Obie strony transakcji powinny uzgodnić termin przekazania nieruchomości przed podpisaniem aktu notarialnego i te uzgodnienia zapisać w umowie.

Oprócz podpisania aktu notarialnego, czyli umowy kupna, sprzedaży kupujący powinien również przekazać kupującemu aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej. Jeżeli ty sprzedajesz mieszkanie i masz aktualnego świadectwa, wejdź na e-certyfikator.pl

Stan mieszkania

W akcie notarialnym zwykle znajduje się zapis mówiący o tym, że:

„sprzedający oświadcza iż na dzień XXX w wyżej opisanym mieszkaniu nikt nie zamieszkuje i nikt nie jest zameldowany, na dowód czego przedstawia zaświadczenie z Urzędy Miasta o braku osób zameldowanych”.

O ile brak osób zameldowanych łatwo zweryfikować, o tyle – tego, czy nikt w mieszkaniu nie mieszka można sprawdzić tylko wchodząc do niego i sprawdzając “naocznie”. Przekazanie mieszkania to właśnie czas na sprawdzenie czy w mieszkaniu nie ma rzeczy osobistych, świadczących o tym, że ktoś może w nim mieszkać.

Jeżeli jesteś kupującym – sprawdź po raz kolejny stan techniczny mieszkania. Wprawdzie  po podpisaniu umowy nie może się już wycofać z transakcji, jeżeli nagle cię olśni, że w sypialni jest grzyb na ścianie i cieknie kran w łazience. Ale możesz porozmawiać z byłym właścicielem i poprosić o usunięcie oczywistych usterek.

Pamiętaj, że Ty również oświadczasz w akcie notarialnym, że znany jest Ci stan techniczny nieruchomości. Taki zapis znajduje się w części dotyczącej oświadczeń kupującego.

Jak zabezpieczyć się przed ewentualnymi niespodziankami w postaci niechcianych lokatorów lub usterek? Otóż jest na to sposób. Jeżeli nie masz zaufania do sprzedającego lub po prostu wolisz „dmuchać na zimne” – zaproponuj sprzedającemu spotkanie w mieszkaniu tuż przed podpisaniem umowy. Sprawdź czy się wyprowadził, czy zabrał wszystkie rzeczy, które miał zabrać, czy posprzątał piwnicę i balkon i usunął ewentualne usterki.

Przekazanie kluczy i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego

Protokół zdawczo-odbiorczy

Protokół zdawczo odbiorczy jest uzupełnieniem do aktu notarialnego. Jest on czymś w rodzaju „załącznika”. To zwykle jednostronicowy dokument, nie ma narzuconego przez prawo wzoru, więc treść protokołu jest uzgadniana tylko pomiędzy kupującym i sprzedającym. Dokument ten jest uzupełniany i podpisywany podczas przekazania mieszkania. Potrzebują go obie strony. Kupujący posługiwać się będzie aktem notarialnym i protokołem w administracji oraz w gazowni czy elektrowni.

Dla sprzedającego to potwierdzenie – do tych samych instytucji – że od danego dnia / stanu licznika – obowiązki za uregulowanie należności ciążą na nowym właścicielu.

Następnie informacje o stanie technicznym i ewentualnym wyposażeniu, które również jest przekazywane. Kolejna kwestia to stan liczników (prąd, woda, gaz, ogrzewanie). Oraz liczba kluczy przekazywanych nowemu właścicielowi. Klucze do mieszkania, domofonu, karty lub chipy wejściowe, klucze do piwnicy, do części wspólnych, altany śmietnikowej oraz skrzynki na listy. Wszystkie końcowe ustalenia i potwierdzenia warto spisać. Na końcu dokumentu można dodać sekcję „inne uzgodnienia stron” i tam dokonać zapisów. I oczywiście podpisy na końcu dokumentu. 

Protokoły do gazowni i elektrowni

Co do zasady ogólny protokół zdawczo-odbiorczy podpisywany przez kupującego i sprzedającego podczas przekazania mieszkania, wraz z aktem notarialnym powinien wystarczyć w gazowni czy elektrowni do tego, aby kupujący mógł podpisać umowę a sprzedający wypowiedzieć swoją. Jednak w niektórych instytucjach obowiązują specjalne formularze, które strony powinny podpisać przy przekazaniu mieszkania.

Warto sprawdzić wymagania gazowni i elektrowni dotyczące wzoru protokołu, aby uniknąć niepotrzebnych dyskusji z osobami obsługującymi umowy. 

Potrzebujesz świadectwa energetycznego?

Sprawdź podobne artykuły

Sprawdź artykuły dotyczące mieszkań

Wróć na bloga
ile kosztuje swiadectwo energetyczne mieszkania

5 minut czytania

Ile kosztuje świadectwo energetyczne? Sprawdź od czego zależy cena

Ile kosztuje świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania? Ceny wahają się od 250 zł do 1500 zł. Sprawdź od czego zależą

wykaz audytorow energetycznych

4 minuty czytania

Wykaz audytorów energetycznych – Osoby uprawnione do sporządzania świadectw

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który ocenia efektywność energetyczną budynku lub lokalu mieszkalnego. Dokument ten jest wymagany w Polsce przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości, aby dostarczyć potencjalnym nabywcom lub najemcom informacji o zużyciu energii i kosztach eksploatacji. Nie każda osoba może sporządzić świadectwo. Konieczne są kwalifikacje, wiedza i przede wszystkim uprawnienia do sporządzania świadectw. Kto […]

certyfikat energetyczny

4 minuty czytania

Jak uzyskać certyfikat energetyczny budynku? Zamów online od 239zł

Profesjonalne świadectwo charakterystyki energetycznej budynku. Dowiedz się więcej na temat certyfikatu energetycznego i zamów online już dzisiaj.