Przejdź do głównej treści
akt własności

3 minuty czytania

30 października 2023

Wszystko, co musisz wiedzieć o akcie własności nieruchomości

Co musisz wiedzieć o akcie własności nieruchomości. Czy akt własności jest zawsze aktem notarialnym? Co ma z tym wspólnego księga wieczysta?

anna gliwinska

Anna Gliwińska-Pasela

Akt własności nieruchomości to dokument prawny potwierdzający prawo właściciela do danej nieruchomości, czyli wskazuje kto jest właścicielem nieruchomości (ziemi, mieszkania czy domu).  W praktyce oznacza to, że dokument ten umożliwia podejmowanie działań prawnych związanych z nią, takich jak sprzedaż, darowizna, obciążanie hipoteką itp.

Co to jest akt własności?

Akt własności, jak sama nazwa wskazuje, określa stan prawny nieruchomości pod kątem prawa własności. Jeżeli planujesz sprzedaż nieruchomości gruntowej lub budynku, akt własności jest podstawowym dokumentem, którego będzie wymagał notariusz. Ponieważ przede wszystkim na jego podstawie może ustalić kto faktycznie jest właścicielem danej nieruchomości.

Akt własności nie ma określonego formatu, ale powinien zawierać informacje takie jak: 

  1. Opis nieruchomości: lokalizacja, powierzchnia
  2. Dane właściciela: imię, nazwisko, adres zamieszkania
  3. Zapisy prawne: Klauzule i zapisy określające prawa i obowiązki właściciela, takie jak zakazy obciążenia nieruchomości, prawa sąsiadów, zobowiązania finansowe itp.
  4. Dane notarialne: Informacje dotyczące notariusza lub organu, który dokonał aktu notarialnego, w tym datę sporządzenia dokumentu i numer notarialny. 

Dlaczego akt własności jest ważny?

Akt własności jest głównym dokumentem potwierdzającym prawo do nieruchomości. Bez niego trudno jest udowodnić, że dana osoba jest właścicielem nieruchomości.

Posiadanie aktu własności daje właścicielowi ochronę przed sporami dotyczącymi własności. W przypadku sporu sądowego lub innych kwestii prawnych, jest  on podstawowym dokumentem wykorzystywanym do rozstrzygania sporów. Najczęstszym przypadkiem sporów jest właśnie brak aktu własności ziemi. 

Bez ważnego aktu własności nie można legalnie przenieść praw do nieruchomości na inną osobę. Sam odpis z księgi wieczystej nie wystarczy. Stan prawny nieruchomości ujawniony w księdze wieczystej może być bowiem niezgodny ze stanem faktycznym. Dlatego do umowy o przeniesienie własności konieczny jest dokument potwierdzający prawo własności. 

Rodzaje aktów własności nieruchomości

Obecnie, zgodnie z prawem przeniesienie prawa własności nieruchomości następuje w formie aktu notarialnego. Dotyczy to przypadku, kiedy konkretna nieruchomość jest sprzedawana- kupowana. Nie zawsze tak było, dlatego akt własności może mieć różne formy.

Przeniesienie własności – akt notarialny

Jeżeli przeniesienie własności następuje poprzez sprzedaż, strona kupująca i sprzedająca udają się do notariusza, który przygotowuje dla nich umowę. Zawiera ona szczegółowy opis nieruchomości, dane kupującego i sprzedającego, w większości przypadków zawiera również numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości i inne informacje o nieruchomości jak i o stronach transakcji. 

Dotyczy to każdej nieruchomości, czyli niezależnie od tego czy sprzedajesz grunt, budynek, mieszkanie czy dom, przeniesienie własności nieruchomości następuje w formie aktu notarialnego.

Przekształcenie mieszkania spółdzielczego przed 2007 na podstawie umowy sprzedaży

W języku prawniczym nazywa się to przekształceniem w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Kilkadziesiąt lat temu powszechne były mieszkania spółdzielcze, które sukcesywnie przekształcano w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. 

Jeżeli “kupiłeś” spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu przez 30 lipca 2007 roku dokument mógł być sporządzony w formie umowy (akt notarialny nie był wymagany). Poszukaj dokumentu, takiego jak decyzja spółdzielni o przydziale spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Ewentualnie decyzja o przekształceniu z prawa lokatorskiego w prawo własnościowe. Po 30 lipca 2007r przekształcenia lokalu wymagają aktu notarialnego (umowa o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu).

Mieszkanie otrzymane w spadku

Dla mieszkań otrzymanych w spadku, również potrzebny jest dokument potwierdzający jego nabycie, jest to akt potwierdzenia dziedziczenia. W przypadkach bezspornych, tzn. kiedy spadkobiercy są zgodni, co do podziału spadku, akt potwierdzenia dziedziczenia można uzyskać u notariusza. Taki dokument potwierdzać będzie istnienia prawa własności, czyli to kto jest właścicielem danej nieruchomości. 

W przypadku sporów, które kończą się sprawą w sądzie, trzeba czekać na orzeczenie sądu i wyrok. 

Przeniesienie własności następuje w formie darowizny

Jeżeli mieszkanie zostało Ci podarowane, to dowodem na własność danej nieruchomości potwierdzać będzie akt darowizny sporządzony u notariusza. Ten dokument będzie stanowił akt własności mieszkania lub innej nieruchomości. 

Kiedy właściciel nieruchomości potrzebuje aktu własności

Najczęściej o akcie własności zaczynamy myśleć, kiedy planujemy sprzedaż nieruchomości. Sam wpis prawa własności w księdze wieczystej nie wystarczy. Dlatego jeżeli chcesz sprzedać mieszkanie lub dom zacznij od znalezienia aktu własności. Informacje o pozostałych dokumentach koniecznych do sprzedaży mieszkania znajdziesz na naszym blogu (kliknij tu). 

Pamiętaj, że zebranie wszystkich koniecznych do sprzedaży dokumentów wymaga czasu, dlatego warto pomyśleć o nich wcześniej. Brakuje Ci świadectwa energetycznego do sprzedaży – zamów już dziś na e-certyfikator.pl 

Masz pytania dotyczące dokumentów – skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy.

Sprawdź podobne artykuły

Sprawdź artykuły dotyczące mieszkań

Wróć na bloga
ile kosztuje swiadectwo energetyczne mieszkania

5 minut czytania

Ile kosztuje świadectwo energetyczne? Sprawdź od czego zależy cena

Ile kosztuje świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania? Ceny wahają się od 250 zł do 1500 zł. Sprawdź od czego zależą

wykaz audytorow energetycznych

4 minuty czytania

Wykaz audytorów energetycznych – Osoby uprawnione do sporządzania świadectw

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który ocenia efektywność energetyczną budynku lub lokalu mieszkalnego. Dokument ten jest wymagany w Polsce przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości, aby dostarczyć potencjalnym nabywcom lub najemcom informacji o zużyciu energii i kosztach eksploatacji. Nie każda osoba może sporządzić świadectwo. Konieczne są kwalifikacje, wiedza i przede wszystkim uprawnienia do sporządzania świadectw. Kto […]

certyfikat energetyczny

4 minuty czytania

Jak uzyskać certyfikat energetyczny budynku? Zamów online od 239zł

Profesjonalne świadectwo charakterystyki energetycznej budynku. Dowiedz się więcej na temat certyfikatu energetycznego i zamów online już dzisiaj.