Certyfikat energetyczny, znany również jako świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument określający standardy energetyczne budynku lub lokalu mieszkalnego. W Polsce jego obowiązek wprowadzono na mocy ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z dnia 29 sierpnia 2014 roku. Świadectwo to ocenia ile energii jest zużywane na potrzeby ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, podgrzewania wody użytkowej oraz oświetlenia. Certyfikat energetyczny do sprzedaży mieszkania jest obowiązkowy od wielu lat, jednak konsekwencje za brak zostały wprowadzone dopiero od 28 kwietnia 2023 roku. Dlatego właśnie temat świadectw stał się ostatnimi czasy tak popularny.
Świadectwo energetyczne do sprzedaży nieruchomości – czym jest ten dokument
Dokument ten jest niezbędny przy sprzedaży, wynajmie, a także przy oddaniu nowych budynków do użytkowania. Zgodnie z nowelizacją ustawy z 28 kwietnia 2023 r notariusz jest zobowiązany do sprawdzenia i opisania odpowiednio w akcie notarialnym będącym umową sprzedaży, czy świadectwo energetyczne sprzedawanej części budynku lub całego budynku zostało przekazane nowemu właścicielowi. Zgodnie z ustawą właściciel nieruchomości powinien posiadać certyfikat już w momencie oferowania lub ogłaszania mieszkania lub domu do sprzedaży.
Certyfikat energetyczny musi być sporządzony przez uprawnionego audytora energetycznego, który przeprowadza szczegółową analizę budynku. Tylko osoby posiadające widzę i kwalifikacje potwierdzone przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które są wpisane do centralnego rejestru, mogą przygotowywać świadectwa. Dokument jest ważny przez 10 lat od daty wystawienia lub do momentu przeprowadzenia w budynku lub jego części termomodernizacji mającej wpływ na wskaźniki. Przez termomodernizację rozumiemy ocieplenie ścian, wymianę okien, drzwi, docieplenie dachu, zmianę źródła ogrzewania w domu lub mieszkaniu.
Świadectwo energetyczne dla mieszania – nie tylko do sprzedaży
Oprócz tego, że certyfikat energetyczny jest wymagany przy sprzedaży mieszkania lub domu, właściciel lub zarządcą mieszkania musi mieć świadectwo również w kilku innych przypadkach.
Wynajem nieruchomości
Jeżeli wynajmujesz lub planujesz wynająć mieszkanie w bloku, lokal, dom lub część domu również masz obowiązek posiadania świadectwa. Świadectwo energetyczne jest potrzebne, aby najemca znał szacowane zapotrzebowanie na energie konieczną do ogrzania nieruchomości i ciepłej wody użytkowej. Najlepiej informację o przekazaniu kopii takiego dokumentu umieścić w umowie najmu. Dzięki temu nie będzie wątpliwości, że najemca faktycznie otrzymał dokument. Nowe przepisy nie są precyzyjne, czy świadectwo jest konieczne w przypadku, kiedy umowa najmu została podpisana przed nowelizacją ustawy w 2023r. Dlatego dla pewności lepiej jest zamówić sporządzenie świadectwa, aby uniknąć grzywny.
Oddanie domu do użytkowania
Obowiązek posiadania świadectwa energetycznego dotyczy też osób, które ukończyły budowę domu i chcą oddać go do użytkowania. Sama projektowana charakterystyka energetyczna. która jest zazwyczaj w części sanitarnej projektu, nie wystarczy. Po kończeniu budowy konieczne jest uzyskanie świadectwa energetycznego, po to, aby było ono potwierdzeniem, że budynek lub część budynku spełnia obowiązujące normy w zakresie efektywności energetycznej.
Dofinansowania, kredyty, dotacje
Informacja o efektywności energetycznej budynków jest również potrzebna, kiedy ubiegasz się o dofinansowanie, dotację lub kredyt na preferencyjnych warunkach na na przykład termoizolację. Niektóre programy dotacyjne wymagają certyfikatu, inne (Czyste Powietrze) kompleksowego audytu energetycznego. Szczegółowe informacje na temat wymaganej dokumentacji znajdziesz w zasadach działania każdego programu.
Certyfikat energetyczny do sprzedaży mieszkania lub domu – jak uzyskać świadectwo
Jednym z dokumentów koniecznych w procesie sprzedaży domu lub mieszkania jest świadectwo energetyczne dla mieszkania lub domu. Możesz go zamówić na e-certyfikator.pl wybierając odpowiedni formularz. Formularz możesz również pobrać w wersji pdf, wypełnić i odesłać nam zdjęcie lub skan. Każde świadectwo charakterystyki energetycznej nieruchomości zamówione przez formularz e-certyfikator jest sporządzane przez audytora posiadającego uprawnienia i dostęp do bazy Ministerstwa Rozwoju. Jest to konieczne, ponieważ dokument jest ważny tylko, jeżeli jest zarejestrowany w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej i posiada numer nadany przez MRiT. Audytor sporządza dokument, rejestruje go w bazie rządowej i to tam właśnie nadawany jest świadectwu numer. Jeżeli chcesz sprawdzić czy twoje świadectwo jest legalne, wejdź na stronę i wyszukaj po numerze (link).
Co grozi za brak świadectwa energetycznego
Od 28 kwietnia 2023 r wraz z nowelizacją ustawy wprowadzona została kara grzywny za brak świadectwa energetycznego przy sprzedaży mieszkań i domów. Grzywna może wynieść aż 5 tyś zł, co w porównaniu z kosztem samego świadectwa jest bardzo wysoką kwotą.
Świadectwo energetyczne mieszkania i audyt energetyczny – jaka jest różnica
Świadectwo energetyczne zawiera informacje na temat rocznego zapotrzebowania na energię konieczną do ogrzania danej powierzchni oraz ciepłe wody użytkowej. Audyt energetyczny jest dokumentem bardziej rozbudowanym i przede wszystkim skupionym na poszukiwanie rozwiązań mających na celu poprawę efektywności energetycznej nieruchomości. Audytor energetyczny wykonujący świadectwa musi posiadać uprawnienia rządowe. Do wykonania audytu uprawnienia nie są konieczne, aczkolwiek jeżeli potrzebujesz audytu energetycznego warto skorzystać z usługi certyfikowanego audytora.
Informacje o rodzajach audytów znajdziesz na e-certyfiaktor.pl/audyt/
Potrzebujesz uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej – zamów online
Zamów certyfikat energetyczny dla twojej nieruchomości bez wychodzenia z domu. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz dokumentu do najmu lub sprzedaży, wypełnij formularz i zamów online bez wychodzenia z domu. Wystarczą podstawowe informacje na temat nieruchomości a nasz audytor bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu przygotuje dla ciebie profesjonalne świadectwo energetyczne. Nawet w 24h otrzymasz od nas dokument w wersji pdf. Nie ma wymogu, aby posiadać go w wersji papierowej, ale jeżeli chcesz, możemy go dla ciebie wydrukować i wysłać kurierem.