Zakup mieszkania to duże wydarzenie i nie kończy się na podpisaniu umowy kupna, czyli aktu notarialnego. Jako nowy właściciel mieszkania, musisz zadbać o kilka ważnych spraw. Pamiętaj o zgłoszeniu nabycia mieszkania do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, a także uregulowaniu kwestii podatkowych. Nie zapomnij o podpisaniu umowy na dostarczenie prądu, gazu i innych mediów. Wszystkie te formalności po zakupie mieszkania są istotne, abyś mógł w pełni korzystać z nowej nieruchomości.
- Formalności po zakupie mieszkania – o czym musisz pamiętać
- Jakie są formalności po zakupie mieszkania od dewelopera
- Jakie są formalności po zakupie nieruchomości z rynku wtórnego
- Zakup mieszkania za gotówkę a na kredyt hipoteczny
- Zakup mieszkania a świadectwo energetyczne
Formalności po zakupie mieszkania – o czym musisz pamiętać
Zacznijmy od samego, że aby kupić mieszkanie musisz ze sprzedającym podpisać dokument, który nazywamy aktem notarialnym. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem nabycie nieruchomości musi być potwierdzone umową sporządzaną u notariusza. Dotyczy to nie tylko kupna, ale również np darowizny. Niezależnie od tego, czy kupujesz mieszkanie z rynku pierwotnego (od dewelopera) czy wtórnego transakcję kupna-sprzedaży potwierdza notariusz. Notariusz w Twoim imieniu składa też wnioski do sądu wieczyste-księgowego. Jest to zwykle wniosek albo o ustanowienie (założenie) księgi wieczystej, jeżeli mieszkanie jeszcze jej nie posiada lub wniosek o zmienę właściciela mieszkania. Dodatkowo notariusz pobierze od kupującego w przypadku zakupu mieszkania z rynku wtórnego podatek od czynności cywilnoprawnych. PCC wynosi 2% wartości mieszkania (ceny sprzedaży). Informacja ta trafia do urzędu skarbowego razem z kopią aktu notarialnego. Jeżeli urząd skarbowy uzna, że cena mieszkania na rynku jest wyższa i twoja wygląda podejrzanie, może wezwać cię do złożenia wyjaśnień. Dopełnienie wszystkich formalności rozpoczyna się na akcie notarialnym. A gdzie kończy? To zależy od rodzaju mieszkania.
Jakie są formalności po zakupie mieszkania od dewelopera
W przypadku mieszkania kupionego od dewelopera warto skupić się odbiorze technicznym mieszkania. Oczywiście przysługuje ci gwarancja na niektóre wady, ale warto jest w protokole zdawczo-odbiorczym ująć wszystkie ewentualne konieczne poprawki, które deweloper musi wykonać do określonego dnia. W przypadku nowego mieszkania bardzo ważne jest to aby właściwie oceni stan techniczny nieruchomości. Kolejnym krokiem są umowy z dostawcami mediów. Kupno mieszkania od dewelopera bardzo często oznacza, że jesteś pierwszą osobą, która zużywa w danym mieszkaniu prąd czy wodę, więc odpada rozliczenie z poprzednim właścicielem, Zaczynasz z “czystą kartą”.
W przypadku nieruchomości z rynku pierwotnego, często w pierwszych latach deweloper pełni funkcję zarządcy i dopiero po jakimś czasie tworzy się wspólnota mieszkaniowa. Dzięki temu również kwestie związane ze zgłoszeniami do zarządcy zwykle odpadają z listy zadań. Warto jednak zadbać o ubezpieczenie mieszkania szczególnie od szkód typu zalanie sąsiada.
Upewnij się, że deweloper przekazał ci świadectwo charakterystyki energetycznej dla mieszkania. To ważny dokument, który nie tylko potwierdza efektywność energetyczną twojego mieszkania, ale będzie ci potrzebny jeżeli w przyszłości chciałbyś sprzedać lub wynająć swoje mieszkanie.
Jakie są formalności po zakupie nieruchomości z rynku wtórnego
Kupno mieszkania z rynku wtórnego wiąże się z kilkoma dodatkowymi formalnościami w porównaniu z zakupem z rynku pierwotnego. W przypadku mieszkania z rynku wtórnego oprócz aktu notarialnego absolutnie krytycznym i bardzo ważnym dokumentem jest protokół zdawczo-odbiorczy. W protokole, który musi być podpisany przez stronę kupującą i sprzedającą wpisuje się wszystkie stany liczników i podzielników, jakie są przypisane do mieszkania. Zakup mieszkania z drugiej ręki oznacza, że wszystkie opłaty, do dnia sprzedaży powinny obciążać stronę sprzedającą a od dnia zakupu – stronę kupującą. Dotyczy to:
opłaty naliczanych przez wspólnotę lub spółdzielnie mieszkaniową
Praktycznym i często stosowanym rozwiązaniem jest takie, gdzie jeżeli sprzedaż mieszkania jest w pierwszej połowie miesiąca, koszty administracyjne za cały miesiąc ponosi już kupujący. Jeżeli zmiana właściciela mieszkania jest w drugiej połowie miesiąca – koszty czynszu pokrywa sprzedający. Jest to oczywiście dobra praktyka. Możesz uzgodnić ze sprzedającym inne rozwiązanie.
opłaty związane z prądem i gazem
Wymogi dostawcy prądu i gazu bywają różne w zależności od miasta. Sprawdź z jakim dostawcą ma umowę obecny właściciel i czy ten dostawcza ma swoje wymogi dotyczące protokołu zdawczo-odbiorczego. Jeżeli tak, musisz podpisać oddzielny protokół dotyczący przekazania licznika.
opłaty związane z internetem i telewizją
Te opłaty są zwykle przypisane do konkretnej osoby a nie do mieszkania, dlatego w większości przypadków do sprzedający musi zadbać o wypowiedzenie umowy. Ty natomiast masz dowolność w wyborze providera internetu czy telewizji podpisujesz umowę na swoich warunkach.
podatek od nieruchomości
Zakup mieszkania wiąże się z koniecznością płacenia podatków. Zakup zgłaszasz do urzędu miasta lub gminy, po to, aby urząd wiedział komu naliczyć podatek.
ubezpieczenie mieszkania
Warto o to zadbać samodzielnie. Ubezpieczenie nie jest obowiązkowe o ile nie wymaga tego na przykład umowa kredytowa (w przypadku kupna nieruchomości na kredyt). Ubezpieczyć możesz się od zdarzeń typu zalanie sąsiada (OC), lub ubezpieczyć dodatkowo wyposażenie mieszkania od kradzieży.
świadectwo energetyczne
Obowiązkiem sprzedającego jest przekazanie Ci świadectwa energetycznego w formie papierowej lub elektronicznej. Zachowaj świadectwo. Jest ono zwykle ważne 10 lat i jest konieczne jeżeli planujesz sprzedaż lub wynajem mieszkania w przyszłości. To, czy dla danego mieszkania jest świadectwo energetyczne można sprawdzić na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Nie ma jednak możliwości pobrania odpisu lub kopii z tej strony. Dlatego ważne jest, aby zachować oryginał dokumentu.
Zakup mieszkania za gotówkę a na kredyt hipoteczny – formalności
Transakcja kupna mieszkania za gotówkę
W przypadku zakupu mieszkania za gotówkę, przekazanie mieszkania najczęściej następuje po zaksięgowaniu całej kwoty na koncie sprzedającego. Prawo nie narzuca terminów. Strony umawiają się na termin dokonania przelewu i przekazanie. Sprzedaż następuje w momencie podpisania dokumentu a nie płatności czy przekazania kluczy. Może wydawać ci się to dziwne, ale nawet jeżeli kupujący nie zapłaci sprzedającemu za mieszkanie, po podpisaniu aktu notarialnego staje się jego właścicielem.
Mieszkanie na kredyt
Zakup na kredyt oznacza, że nabywca mieszkania musi zrobić kilka przelewów i cały proces jest wydłużony w czasie.
Po pierwsze strony muszą podpisać umowę przedwstępną (notarialną lub cywilno-prawną). Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy kredytowej przez stronę kupującą z bankiem. I dopiero po podpisaniu umowy kredytowej kupujący i sprzedający spotykają się ponownie, aby podpisać umowę akt notarialny kupna sprzedaży. Z aktem notarialnym kupujący udają się do banku i na jego podstawie bank uruchamia wypłatę kredytu. Jeżeli część kwoty jest ze środków własnych kupującego, musi on przelać środki i okazać potwierdzenie w banku.
Przekazanie mieszkanie może nastąpić w dowolnym momencie uzgodnionym przez strony. Nie ma konieczności czekania na zaksięgowanie środków, można przekazać mieszkanie tuż po podpisaniu aktu, ponieważ podpisy na dokumencie potwierdzają zmianę właściciela a nie przekazanie kluczy. Zazwyczaj jednak strony umawiają się na przekazanie w momencie zaksięgowania wszystkich środków na koncie sprzedającego.
Zakup mieszkania a świadectwo energetyczne
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest jednym z dokumentów koniecznych do sprzedaży mieszkania lub domu. De facto ,właściciel mieszkania powinien mieć świadectwo energetycczne już w momencie, kiedy decyduje się na sprzedaż nieruchomości. Jeżeli nie zorganizował dokumentu wcześniej to obowiązkowo musi go przekazać kupującemu zanim zostanie podpisana umowa sprzedaży. Notariusz wpisuje do aktu informacje, czy świadectwo rzeczywiście zostało przekazane. Bardzo często wpisuje do aktu notarialnego dane ze świadectwa takie jak numer, do kiedy jest ważne i przez kogo zostało przygotowane. Te dokument jest wymagany bez względu na to, czy kupujesz mieszkanie na rynku wtórnym czy pierwotnym. Bez znaczenia jest również to czy zakup jest na kredyt czy za gotówkę.
Podsumowanie
Formalności przy zakupie mieszkania dotyczą zakupie mieszkania dotyczą zarówno sprzedających jak i kupujących. Własność mieszkania wiąże się z wieloma obowiązkami i koniecznością zgromadzenia odpowiednich dokumentów i umów. Do nowego właściciela mieszkania należy poinformowanie spółdzielni czy wspólnoty oraz dostawców mediów. Interesują cię tematy związane z nieruchomościami? Zaobserwuj mój profil na tik tok i Facebook. Znajdziesz tam wiele porad i ciekawostek na temat zakupu mieszkań i nie tylko.