Świadectwa energetyczne, a dokładniej świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument informujący o tym, ile energii jest potrzebne do ogrzania mieszkania, domu czy lokalu oraz do podgrzania ciepłej wody. Zwany jest również certyfikatem energetycznym lub potocznie “paszportem energetycznym”. Kiedy jest potrzebne i dlaczego – poniżej znajdziesz przydatne pytania i odpowiedzi na temat świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub mieszkania.
Jakie informacje są potrzebne do uzyskania świadectwa energetycznego?
Podstawowe informacje na temat nieruchomości
- Powierzchnia użytkowa budynku/mieszkania
- Rodzaj budynku (mieszkalny, usługowy, biurowy itp.)
- Rok budowy
- Długość ścian zewnętrznych
Parametry techniczne budynku
- Materiały użyte do budowy (np cegła, pustak)
- Rodzaj okien
- Rodzaj ogrzewania (miejskie, gazowe itp)
Instalacje i urządzenia (dla domów i lokali)
- Typ i sprawność kotłów grzewczych
- Typ i sprawność instalacji wentylacyjnej
Te informacje są podstawą do przygotowania świadectwa, które jest obowiązkowe w wielu krajach przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości. Ważne jest, aby świadectwo przygotowała osoba wykwalifikowana, która posiada odpowiednie uprawnienia.
Kiedy musisz mieć świadectwo energetyczne
Sprzedaż nieruchomości
Obowiązek sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej dotyczy właścicieli budynków lub części budynków, którzy planują sprzedać swoją nieruchomość. Jeżeli planujesz sprzedać mieszkanie w bloku lub kamienicy, świadectwo musi być sporządzone dla konkretnego lokalu. Nie wystarczy świadectwo całego budynku. Podczas podpisywania aktu notarialnego notariusz odnotuje w umowie fakt przekazania świadectwa nowemu właścicielowi.
Wynajem nieruchomości
Świadectwo energetyczne jest wymagane również w przypadku wynajmu domu, budynku, lokalu lub mieszkania. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przekazania kopii świadectwa najemcy. Za brak dokumentu grozi grzywna do 5 tyś zł, dlatego aby uniknąć kary należy wpisać informacje o przekazaniu kopii świadectwa charakterystyki energetycznej budynku (w przypadku wynajmu całego budynku) lub konkretnego mieszkania do umowy najmu.
Oddanie domu do użytkowania
Kolejna sytuacją, w której jest wymagane posiadanie świadectwa energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu oraz wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Nie wystarczy projektowana charakterystyka energetyczna będąca zwykle częścią projektu budowlanego. Konieczne jest zamówienie nowego świadectwa, które potwierdzi faktyczne zapotrzebowanie na energię pierwotną domu.
Od kiedy certyfikat energetyczny jest obowiązkowy
Obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki w przypadku sprzedaży i wynajmu jest w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków od 2015. Jednak poprzednia wersja ustawy nie przewidywała sankcji za brak dokumentu oraz nie nakładała na notariuszy obowiązku weryfikacji czy sprzedający posiada świadectwo. Zgodnie z nowelizacją ustawy z 28 kwietnia 2023 za brak świadectwa grozi kara grzywny. Dlatego temat ten zyskał spore zainteresowanie w ostatnim czasie.
Jakie informacje znajdują się na certyfikacie energetycznym
Certyfikat energetyczny dla budynku lub jego części jest określony wzorem, czyli zawiera zawsze taki sam “zestaw informacji”. Celem dokumentu jest opisanie efektywności energetycznej budynku poprzez wskaźniki takie jak zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną, energię użytkową i energię końcową.
Świadectwo charakterystyki energetycznej – jak uzyskać dokument
Aby uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku wystarczy wejść na naszą stronę internetową (link) i wybrać rodzaj nieruchomości. Nasi audytorzy przygotują certyfikaty energetyczne nieruchomości takich jak mieszkania (lokale mieszkalne), domy, lokale użytkowe, budynku, hale magazynowe itp.
Jak długo jest ważne świadectwo
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od daty wystawienia dokumentu. To standardowy, ustawowy termin ważności świadectwa. Jeżeli jednak w budynku lub lokalu nastąpi zmiana, która ma wpływ na efektywność cieplną, świadectwo traci ważność w momencie dokonania zmian. Zmiany, które mają istoty wpływ na efektywność energetyczną to wymiana okien, drzwi, zmiana sposobu ogrzewania pomieszczeń lub ciepłej wody, ocieplenie całego budynku, zmiana dachu itp.
Czy świadectwo zamówione na e-certyfikator.pl jest przygotowane przez audytora
Każde świadectwo energetyczne przygotowywane przez naszą firmę jest obliczane i autoryzowane przez audytora, który posiada uprawnienia wydane przez Ministerstwo Rozwoju. Dokument musi zostać zarejestrowany w bazie Ministerstwa Rozwoju (centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków). Może to zrobić tylko osoba, której MRiT nada dostęp.
Po czym poznam, że świadectwo energetyczne jest legalne?
Legalny dokument musi posiadać numer nadany przez MRiT. Znajdziesz go w górnej części. Po tym numerze możesz odszukać swoje świadectwo w ogólnodostępnej bazie świadectw zarządzanej przez Ministerstwo Rozwoju (link). Dodatkowo świadectwo powinno być podpisane elektronicznie lub fizycznie przez audytora. To, czy dana osoba jest uprawniona do wykonywania świadectw energetycznych możesz również sprawdzić w bazie MRiT. Jest to baza dostępna dla wszystkich.
Co grozi za brak świadectwa energetycznego
Prawo przewiduje obecnie grzywnę w wysokości do 5 tyś zł w przypadku braku ważnego świadectwa energetycznego. Oczywiście tylko w sytuacjach, kiedy świadectwo jest wymagane przez prawo. Jeżeli posiadasz mieszkanie i nie planujesz go sprzedać ani wynajmować, nie musisz zlecać sporządzenia świadectwa.
Od czego zależy koszt dokumentu
Koszt sporządzenia świadectwa zależy od typu nieruchomości, inny będzie dla mieszkania, domu czy lokalu użytkowego. Koszty dla mieszkań, szczególnie w dużych miastach przekraczają nawet 1000zł. Zamawiając na naszej stronie (kliknij tu) zamówisz świadectwo w cenie od 239zł bez dopłat za szybkie wykonanie usługi.
Koszt uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej dla domu lub budynku są wyższe, ponieważ wymagają większego nakładu pracy.
Gdzie mogę sprawdzić czy audytor ma uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej
Osoby posiadające uprawnienia potwierdzone przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii są wpisane na listę prowadzoną przez ministerstwo i dostępną publicznie na stronach internetowych. Wystarczy wejść na stronę (sprawdź) i wyszukać audytora na przykład po nazwisku.
Czy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu też wymaga świadectwa do wynajmu lub sprzedaży
Tak, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, tak jak lokal określany jako “pełna własność” wymaga świadectwa. Również właściciel nieruchomości, która nie posiada księgi wieczystej, do sprzedaży lub wynajmu ma obowiązek dołączenia świadectwa charakterystyki energetycznej (lub kopii) do umowy.
Co to jest świadectwo charakterystyki energetycznej części budynku
Część budynku to na przykład 1 mieszkanie w bloku lub lokal użytkowy. W przypadku sprzedaży lub wynajmu posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej dotyczy konkretnej nieruchomości. Jeżeli jest ona częścią budynku właściciel zleca sporządzenie świadectwo energetycznego tylko dla nieruchomości którą posiada.
Masz więcej pytań? Zapraszam do kontaktu.